Varukorg

Köpvillkor

Lagerhållning och produkter

Alla produkter finns i lager för omgående leverans. De kan användas i Sverige och lyder under svensk lagstiftning.

Priser

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms.

Kalaslagret förbehåller sig rätt till prisändring utan föregående avisering.

Personuppgifter

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Eftersom det är mycket information kring GDPR ligger hela stycket separat längst ner på denna sida.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med Kalaslagret.

Leveranstid

Inom Sverige: Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från det att din beställning gör. Leverans sker med DHL i nästan alla fall, med Postnord Varubrev vid små och lätta försändelser.

Enhetspris för frakt ligger f.n. på 49 kronor. Observera att vissa order och platser i Norrland bara har veckovis utkörning av paket. Är du osäker är det bättre att fråga oss först, speciellt om tiden är kort.

Vi levererar också till hela EU. Enhetspris för frakt ligger f.n. på 199 kronor. Pinatas kan inte skickas utanför Svergie.

Vi levererar också till Norge och Scheweiz. Enhetspris för frakt ligger f.n. på 500 kronor. Observera att Kalaslagret inte tar ansvar för evenetuella importavgifter till mottagarens land. Pinatas kan inte skickas utanför Svergie.

Betalningssätt - alla sätt är avgiftsfria!

Kort & Fakturabetalning

Vi använder Svea Webpay Checkout som betalningsleverantör för kort-, faktura-, del- och direktbanksbetalningar. Kalaslagret HB kan inte någon gång under eller efter ditt köp se dina kortuppgifter.

Efter att du lagt en vara i varukorgen och gått vidare till kassan väljer du betalningsalternativ; Kort: VISA/Mastercard / Faktura (30 dagars betalningsvillkor för företag och 14 dagar för privatpersoner) / Delbetalning / Konto.

Det är möjligt att ange en faktureringsadress och en annan leveransadress genom att identifiera dig med BankID. Fullständiga villkor för de olika alternativen i Svea Checkout hittar du i kassan.

Avgifter vid betalning mot Svea Webpay Konto och Svea Webpay Delbetalning: Svea applicerar uppläggningsavgift, fakturaavgift och ränta vid betalning mot konto eller delbetalning. Fulltsändinga villkor hittar du i kassan.

Swish - enkel betalning via Swish, när du väljer detta betalsätt skickas betalningsinformationen direkt till dig via din Swish-app.

Feltryck

Vi reserverar oss mot feltryck och förbehåller oss rätten att utan ytterligare meddelande göra ändringar på webbsidorna samt i dessa villkor. Felaktiga uppgifter i produktbeskrivningen klassas inte som ett fel av produkten. Observera att färgangivelserna på skärmen kan avvika från verkligheten och klassas inte som fel på produkten.

Färgåtergivning på produktbilder

De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

Observera att skillnader i mönster, färg och form kan förekomma som ett resultat av att leverantörer och tillverkare uppdaterar sina produkter. I de fall då skillnader uppstår förbehåller vi oss rätten att ersätta varan med en likvärdig produkt.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det du fått produkterna. Kalaslagret återbetalar då alla kostnader köparen erlagt inkl frakt och ev. betalningsavgifter.

Ångerrätten gäller ej livsmedelsprodukter, peruker, hattar, diadem eller beställningsprodukter.

Hela beställningen kan återlämnas så länge produkterna är i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får inte vara använd utöver detta. För att utnyttja Öppet Köp, vänligen kontakta Kalaslagret Handelsbolag inom 14 dagar. Produkten ska skickas tillbaka komplett, i originalkartong med en anmärkning om att du vill utnyttja öppet köp. Returfrakten står du som konsument för. De ska skickas till följande adress:

Purefun Logistic AB

Mossvägen 10

314 41 Torup

Retur av skadad produkt / reklamation av produkt

Om du upptäcker att något är fel, kontakta oss så snart som möjligt via e-post på info@kalaslagret.se eller brevledes till följande adress:

Purefun Logistics AB

Mossvägen 10

314 41 Torup

Vid godkänd reklamation kommer kundens kostnader för retur ersättas av Kalaslagret Handelsbolag. Kalaslagret Handelsbolag återbetalar kund inom 30 dagar i det fall kunden på riktiga grunder häver köpet.

Försändelse med felaktig postadress

Kunden ansvarar för att uppgiven leveransadress är riktig. Försändelse med felaktig leveransadress kan på anmodan dirigeras om till ny adress. Transportörens avgifter för ändrat förfogande infaller. För brev och skrymmande brev utgår faktisk fraktkostnad. Försändelsen digereras om efter att beloppet har erlagts till oss.

Försändelse som kommer i retur på grund av felaktig leveransadress betraktas som ej uthämtad försändelse, se stycke "Avgift för ej uthämtad försändelse" för mer information.

Avgift för ej uthämtad försändelse

För försändelser som inte hämtas ut och därför går i retur till oss debiteras en avgift om 250 SEK inklusive moms för att täcka kostnader för transport och administration. Max liggtid hos DHL är två veckor, hos Postnords ombud en vecka, sedan returneras paketet.

Om kunden önskar att vi skickar om paketet utgår en avgift om 100 kr för frakt och hantering (då debiterar vi inte avgiften för ej uthämtat paket, utan bara tilläggsavgiften på 100 kr)

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Kalaslagret följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:

Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.

Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får DHL och Postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring.

Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.

Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för det. Läs mer om det längre ner.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@kalaslagret.se

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina kalastillbehör hos oss.

GDPR - DINA RÄTTIGHETER

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj2018. Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING

Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).

Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Svea Bank AB (publ) ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Svea Bank AB (publ) sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändringar, information osv.

HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?

Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.

TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?

När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Flera system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa. Önskar du mer utförlig information om de olika delarna mailar du oss på info@kalaslagret.se

DATASKYDDSANSVARIG HOS KALASLAGRET.SE

Vår ägare Sandra Fritsson är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: info@kalaslagret.se.

COOKIES

Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg. Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.

INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER

Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig). Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

DINA RÄTTIGHETER

Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav.

Du har rätt att bli bortglömd/raderad.

Du har rätt till registerutdrag.

Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.

Du har rätt till dataportabilitet.

Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.

Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.

Texten och villkoren är upprättade av Sandra Fritsson, ägare till Kalaslagret HB